Rapport fra vår studietur til Birmingham

Studietur Birmingham 26.november-29. november 2014

shakespeare

The Shakespeare Room, Birmingham library

Onsdag var reisedag, og vi reiste med det flybe fra Oslo direkte til Birmingham. Var framme på hotellet Jurys Inn i sentrum rundt 1700. Etter det ble de fleste med på felles middag på The Slug and lettuce.

Torsdag

librarybirm

The Birmingham library

Første stopp var det flotte ny biblioteket som åpnet i fjor, med Malala som hovedtaler på åpningen. I starten var det lange køer rundt hele kvartalet for å komme inn. Det har stabilisert seg nå, men besøket er fortsatt så høyt at dette er den 5. mest besøkte kulturinstitusjonen i England.

Vi ble møtt av medarbeider Izzy Strandlin i foajeen, før direktør Brian Gambles fortalte om prosessene bak og hvilke prosjekter man driver med på biblioteket.

Et viktig og populært prosjekt er for eksempel opplæring i å starte egen virksomhet, der man lærer om alt fra regnskap og skatterapportering til markedsføring og omdømmebygging.

Det er stor satsing på barn på biblioteket, så mye ressurser er satt inn på barneavdelingen og på arrangementer der.

Man leier også ut til private virksomheter til betydelige summer for å finansiere driften. Donasjoner er en stor del av driftsbudsjettet, i motsetning til for eksempel i Norge.

Det var også en viktig del av byggeprosessen at arbeidsløse, hjemløse og andre som hadde falt utenfor samfunnet fikk være med på et prosjekt der de fikk opplæring og ble involvert i byggingen av biblioteket. Dette førte til at en god del av disse har fått et arbeid, og i alle fall en erfaring som har hjulpet dem videre i livet.

På ettermiddagen ble vi vist rundt i biblioteket av Izzy Strandlin.

Her er noen bilder:

librarybirm2

Barneavdelingen

librarybirm3
Fra foajeen og oppover mot taket

librarybirm4

Browse section (myldreavdeling)
librarybirm5

Amfi foran biblioteket, nedsenket med glassvegger mot blant annet musikkavdelingen.)

librarybirm6
Utsikt fra toppen av biblioteket

librarybirm7
Magasin..

Torsdag hadde vi en sosial felles middag med nydelig mat på Blue Mango Restaurant (indisk mat, som er noe av en spesialitet i Birmingham)

Fredag

univ1

Roboten Bob på University of Birmingham

Fredag formiddag dro vi til University of Birmingham der vi skulle få informasjon om byggingen av det nye biblioteket der, og også om et prosjekt der de underviser i faglig forfatterskap for elever som eventuelt skal begynne på universitetet.

Lisa Anderson og Steve Bull fortalte om prosjektet, som de omtrent er alene om i England.

Prosjektet kan gjenbrukes av andre, og man har merket at det er populært blant målgruppene. De har utviklet konseptet etter hvert og implementert tilbakemeldinger de har fått om hva som fungerer og ikke fungerer.

Prosjektlederen for det nye biblioteket informerte om at de har altfor lite plass i det gamle biblioteket, i tillegg til sju fakulteter som har sine egne bibliotek og krever sitt.

Det gamle biblioteket er trangt og utidsmessig, og man har nå startet byggingen av det nye biblioteket som skal være ferdig neste år.

Der skal man ha store magasiner med hyller som kan flyttes automatisk, og det skal være en egen avdeling i biblioteket for masterstudenter og forskere.

I tillegg skal to av fakultetene ha bibliotek på hovedbiblioteket.

Når det gamle biblioteket rives, blir det en stor åpen plass på området som skal bevares og bearbeides, slik at miljøet ivaretas på en fin måte.

univ2

Bokscanner på University of Birmingham tilgjengelig for studenter.

univ3

Byggearbeidene er i gang på University Library.

En kommentar om “Rapport fra vår studietur til Birmingham

Det er stengt for kommentarer.